Energia Wiatrowa

Wiatrowa.blox.pl - energetyka wiatrowa, informacje, fakty i mity.

Wpis

wtorek, 18 listopada 2014

Kłamstwa Kopacz, czyli manipulacje Ziobry

W zasadzie nie powinienem tego artykułu pisać, gdyż teoretycznie straszenie karami za CO2, powinno zmuszać do inwestowania w energię odnawialną. Ale niestety to zbyt łakomy kąsek, by nie pokazać jak działają politycy, zwłaszcza opozycji, którzy muszą być populistyczni (przynajmniej w Polsce tak się niestety uznaje).

Pan Zbigniew Ziobro (SP/PIS) raczy promować nową stronę (klamstwakopacz.pl), która wedle jego słów ukazuje prawdziwe oblicze dokonań Pani Premier Ewy Kopacz (PO) podczas negocjacji w sprawie CO2. Promował te stronę nawet na antenie TVN24:

Czego możemy się dowiedzieć na tej stronie? Jest tam cała masa manipulacji, wizja przedstawiona bardzo jednostronnie, ale nie do wszystkiego będę się odnosił. By pokazać cały mechanizm manipulacji, skupie się na głównym i ostatecznym zarzucie, czyli wniosku: prąd zdrożeje o ponad 70%. Czy to prawda?

Jest to majstersztyk manipulacji, co widać po komentarzach na różnych portalach i serwisach, gdyż ponad 80% osób wierzy w te wyliczenia bez zająknięcia.

Ale przejdźmy do rzeczy. Jak wygląda typowa manipulacja? 

1) Po pierwsze musimy przedstawić kawałek prawdy i wyciągnąć wniosek z tego małego kawałka rzeczywistości. Czyli każda manipulacja musi mieć jakieś ziarenko prawdy.

2) Po drugie, ten kawałek prawdy ma nam posłużyć, by oszukać w czymś większym.

Czyli mały kawałek prawdy, ma nam posłużyć do przeforsowania dużego kłamstwa. Coś na zasadzie: skoro tam mówiłem prawdę, to tutaj też mówię. Niestety to tak nie działa. I choć PO to nie moja bajka, to czas na kilka słów prawy, prawdy od początku do końca.

A więc zaczynamy, wnioski i wyliczenia Pana Ziobry i spółki:

No ładnie, ładnie, Pan Ziobro sugeruje nam, że płacimy obecnie 160 zł/MWh. Mistrzostwo. Nie mówi kto, gdzie, jak. Ot, niedopowiedzenia, które mogą się przydać do manipulacji i wyciągania błędnych wniosków. Właśnie się Państwo dowiedzieli, że płacicie ok 26 zł miesięcznie za energię. Czy tak płacicie? 

* zobacz średnie zużycie energii w gospodarstwie domowym

Wmawia nam tym samym, że jeżeli jeden ze składników ceny energii wzrośnie o np: 70%, to cena całkowita (ostateczna) też wzrośnie o 70%. A niestety TAK NIE JEST!

W ostatnim czasie ceny ropy i węgla spadły, a ceny gazu nawet bardzo o ponad 30%. Czy ceny za prąd spadły nam o ponad 30%? Spadły, ale ledwo o około 5%. A więc absolutnie nie jest tak, że jak jeden ze składników wzrasta o np: 30%, to cena końcowa też zmienia się o 30%. Na ostateczną cenę po której kupujemy energię (potocznie "prąd") składa się wiele czynników. Zobaczmy przykład:

Odpowiedzmy więc sobie na najważniejsze pytanie, o ile mogą wzrosnąć wzrosnąć ceny, przeliczają prawidłowo, a nie w sposób zmanipulowany. Niestety posługując się "liczbami Ziobro" nie do końca da się to zrobić prawiłowo. Niestety Pan Ziobro nie podał nikomu, czy to ceny netto/brutto, wszystko jest w kwestii niedomówień. Dlatego VAT i wszelkie inne czynniki, które wpływają na ostateczną cenę na naszym rachunku za prąd, będą ujęte w pojęciu "inne koszty". Wszystko po to, by trzymać się już "liczb Ziobry", czyli owych 160 i 110 zł.

 

 Duża grafika: http://wiatrowa.blox.pl/resource/klamstwa_kopacz_ziobro.png

Zachodzi więc pytanie, czy 70% to to samo co 18%? I czy wzrost o 18% za kilka lat to bardzo duży wzrost, biorąc pod uwagę, że przez ostatnie 10 lat końcowa cena energii wzrosła nam o ponad 100% (i to licząc już po obniżkach).

Jakie inne koszty kształtują nasz ostateczny rachunek za prąd? Zobaczmy:

http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,14888550,Jak_czytac_rachunek_za_prad.html

- - - - -

Czy więc ceny energii za 10 lat wzrosną? Prawdopodobnie tak, tyle że:

- z powodu emisji CO2 mogą wzrosnąć, acz nie muszą. I nawet jeśli wzrosną, to nie o 70%;

- ceny energii i tak rosną "od zawsze", choćby dlatego, że rośnie inflacja, dochód PKB itd. a w ślad za tym idą i zmiany cen;

- ceny wzrosną, bo posiadamy wiele bardzo starych elektrociepłowni i bardzo starą sieć linii średniego i wysokiego napięcia. Czeka nas więc sporo inwestycji w najbliższych latach, szacuje się, że na samą wymianę linii WN potrzeba 55 mld zł!

- do tego, szykują się tez być może odszkodowania za linie WN/NN.

 

Poniżej zobaczmy jak zmieniały się końcowe ceny energii dla odbiorców indywidualnych, czyli średnia cena za kWh wliczając wszystkie koszty (czyli po prostu nasz rachunek za prąd):

Duża grafika: http://wiatrowa.blox.pl/resource/ceny_energii.png

Poniżej nasza symulacja do 2025 r. - zakładająca średni coroczny wzrost cen energii o 4% (choćby z powodu inflacji i wzrostu PKB):

Duża grafika: http://wiatrowa.blox.pl/resource/ceny_energii_2025r.png

 Gdyby ceny wzrastały jak w tym przykładzie powyżej, większość z nas nie odczuła by tego wzrostu. Jeżeli nasze pensje będą rosły równo z inflacją (lub delikatnie szybciej), to będzie to dla nas bez zmian.

I jeszcze taka ciekawostka, w 2013 r. koszty wsparcia całej branży energii odnawialnej stanowiły 9% kosztów energii, czyli tyle co nic. Dlaczego? Ponieważ źródła odnawialne dają ma właśnie około 9% energii, a jej udział w rachunku to te 9%.

http://forsal.pl/galerie/728890,duze-zdjecie,1,to-nie-koniec-spadkow-cen-energii-prad-bedzie-jeszcze-tanszy.html

 

Źródła i powiązane adresy:

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
wiatrowa-info
Czas publikacji:
wtorek, 18 listopada 2014 13:08

Polecane wpisy

Trackback

Komentarze

Dodaj komentarz

  • Gość Oldres napisał(a) z 193.243.154.* komentarz datowany na 2014/11/18 22:14:55:

    też nie ustrzegliście się manipulacji przy tabeli krajów wg wysokości r-ków za prąd ponieważ nie uwzględniliście poziomu wynagrodzeń w tych krajach a to są różnice kosmiczne wobec polskich zarobków.Porównanie poziomu płac wobec r-ków za prąd dałoby prawdziwy obraz.I tyle.

  • wiatrowa-info napisał(a) komentarz datowany na 2014/11/19 17:30:39:

    OLDRES to żadna manipulacja, ponieważ nic tą grafika nie sugerujemy. Tym bardziej, że to nie nasza grafika, tylko Money. Ma ona tylko pokazywać cenę za kWh. W tym wpisie nie skupiamy się, czy to dużo czy mało, fajnie czy źle. Skupiamy się tylko na samej cenie. Jak mam niby zrównać do poziomu płac, skoro grafika ma pokazać cenę z kWh.

  • Gość beta napisał(a) z *.static.chello.pl komentarz datowany na 2014/11/20 10:14:47:

    Szanowni Państwo bardzo prosze nie pisac glupot, ze przecietna rodzina trzyosobowa placi za rok okolo 63 zl. Bo dzielac podana kwote na 12 miesiecy tyle wychodzi. Ja jest dwuosobowa rodzina i placimy srednio 150 zl. przy zalozeniu ze wiekszosc sprzetu w naszym domu dziala na prad. I nie znam zadnej trzyosobowej rodziny ktora by tyle placila. A cene za prad w tabeli prosze podac w procentach. To znaczy jaki procent sredniej pensji w danym kraju stanowi sredni rachunek za prad i wtedy bedzie to wiarygodne. Bo podajac w ten sposob jest to klamliwa manipulacja. Niestety nie przekonaliscie mnie do swojej wersji bo wasze wyliczenia sa grubo zanizone i niestety nie prawidlowe.

  • Gość sadziu napisał(a) z *.szczecin.mm.pl komentarz datowany na 2014/11/20 22:41:36:

    niestety jesli chodzi o manipulacje to nie te 70% jest istotą problemu. Ziobro wziął hurtową cenę sprzedaży energii elektrycznej z elektrowni węglowej i dodał maksymalną wartość uprawnienia jaką faktycznie ubzdurali sobie eurokraci. Największą manipulacją jest wartość uprawnienia na którą wszyscy chcą wpływać. Energetyka wiatrowa i jej "rentowność" też pośrednio zależy od wartości rynkowej uprawnień. Nikt z polityków nie będzie szczegółowo analizował tego rynku - nie medialne - a tak naprawdę diabeł tkwi w szczegółach, które napewno zna autor strony skoro zajmuje się energetyką wiatrową i jak widać też woli manipulować nie zajmując się sednem problemu czyli "rynkowi" uprawnień i działaniu głównych graczy

  • wiatrowa-info napisał(a) komentarz datowany na 2014/11/21 09:25:39:

    Do Beta:
    Średnie zużycie wg GUS jest pokazane tutaj:
    i.imgur.com/boRlo8h.png
    Jak widzisz, większość mieszkań zużywa między 1000 a 2500 kWh!
    Pretensje do GUS a nie zarzucanie mi manipulacji.

    Co do podawania ceny prądu w procentach - to absurd, nie o tym jest ten wpis. Ten wpis ANALIZUJE właśnie konkretną cenę w zł, bo o takiej cenie mówił Ziobro.

    Do Sadziu:
    Nie zarzucaj mi manipulacji, bo to ty manipulujesz niestety. Po pierwsze wpis jest na konkretny temat, konkretne wyliczenie, do konkretnego człowieka (Ziobro). To, że Tobie marzy się, by w 1 wpisie poruszyć wszystkie problemy świata, a nie poruszenie ich nazywasz manipulacją, to przepraszam kto tutaj manipuluje? Uprawnienia to szeroki temat, być może będzie o tym wpis innym razem. Nie widzę sensu już tego mieszać, bo widzę, że sporo osób nie rozumie nawet prostej tabelki (myśląc, że wpis dotyczy analizy cen w UE).

  • Gość as@wywiadu napisał(a) z *.neoplus.adsl.tpnet.pl komentarz datowany na 2014/11/21 17:18:23:

    liczyłem wg zużycia "prądu" w mojej 5 osobowej rodzinie i z grubsza też mi wyszła podwyżka rzędu 20 % w ciągu kilku lat , ale to zrozumieją nieliczni którzy umieją liczyć

  • Gość wujokrzych napisał(a) z *.play-internet.pl komentarz datowany na 2014/11/23 12:20:22:

    Te wyliczenia które przedstawił Ziobro są prawdziwe,bo to będzie podatek od energii wyprodukowanej a nie zużytej.Energii elektrycznej się nie da zmagazynować,energię elektryczną trzeba produkować cały czas,raz więcej mocy,raz mniej ale bez przerwy. Ten Pan co twierdzi że opłaty za prąd nie wzrosną albo wzrosną nieznacznie to jest w totalnym błędzie i nie rozumie istoty rzeczy.Po 2020 roku rząd będzie płacił ogromne kwoty od emisji CO2 w/g tych danych jakie podpisała Pani Premier.Jest pytanie jakimi pieniędzmi będzie to płacone bo rząd jako swoich pieniędzy nie ma tylko dysponuje naszymi pieniędzmi które płacimy w formie podatków.Elektrownie które będą płacić tak ogromny haracz będą zmuszone ściągnąć pieniądze z rynku a jak to mają zrobić? Jest tylko jeden sposób podnieść cenę zużytej energii elektrycznej.Dla przeciętnej trzy-osobowej rodziny bardzo wysoka podwyżka sięgająca nawet do 600%, ale to nie koniec złudzeń,będzie drastyczne ograniczenie zużycia przez gospodarstwa domowe,a co za tym idzie ograniczenie produkcji energii elektrycznej.W rzeczywistości podpisanie tego cyrografu przez Panią Premier cofnie rozwój kraju do początków XX wieku.Przemysł w Polsce zaniknie prawie całkowicie.PO wprowadzi nas do RAJU będziemy chodzić nago i boso a niekiedy i głodni.

  • Gość Keri napisał(a) z *.neoplus.adsl.tpnet.pl komentarz datowany na 2014/11/26 19:23:28:

    zgadzam się z przytoczonymi wyliczeniami ,Pan Ziobro jak i jemu podobni pseudopolitycy chcący utrzymać się na scenie politycznej za wszelką cenę robią ludziom wodę z mózgu
    przytaczając ,, wyliczenia " zmanipulowane nie mając o tym zielonego pojęcia ze bredzą , a jest to bardzo przykre bo u normalnych ludzi budzi tylko niesmak .

  • Gość mariusz napisał(a) z *.giganet.net.pl komentarz datowany na 2014/12/01 12:55:32:

    Nawet jesli twoje wyliczenia sa prawdziwe to powiedz mi za jaki ch.... ja mam placic 18-20 % wiecej tylko dlatego ze jakas kopeć zawalila sprawe negocjacji (politycy nie wiedza co to znaczy ) i przystala na to co UE zaproponowala Moje wyliczena : jesli rachynek elektryczne to 1/5 mego budrzetu to czy za lika lat moj budrzet wzrosnie o 100% abym mogl placić 20% wiecej?

  • Gość danutai napisał(a) z *.dynamic.mm.pl komentarz datowany na 2014/12/02 06:30:44:

    ZIOBRO SAM SIĘ OŚMIESZA, KOJARZY MI SIĘ Z WIBRATOREM PALIKOTA.

  • wiatrowa-info napisał(a) komentarz datowany na 2014/12/02 08:45:48:

    Mariusz, jeśli rachunek za energię wzrośnie o 20%, to twoje zarobki nie muszą wzrosnąc o 100%, tylko o 20% za kilka lat byś tego nie poczuł. Jest to możliwe.

  • Gość Shark napisał(a) z *.adsl.inetia.pl komentarz datowany na 2014/12/04 10:44:41:

    A czy czasem kwota 160zł/MWh nie odnosi się do kosztu produkcji energii dla elektrowni? Przedstawione w ten sposób jak tutaj jest kompletnie pozbawione sensu a 26zł wyjęte z kosmosu.

  • Gość KRSnet napisał(a) z *.189.255.113.s.net.pl komentarz datowany na 2014/12/05 15:16:56:

    W pełni zgadzam się z krytyką, coś w tym jest, że ktoś z pewnego kawałka próbuję utworzyć teorię. Jak, że jestem po fizyce pamiętam jak wykładowca, mówił mi jak przychodzą do niego pewne szemrane osobowości i próbują pokazać, że OTW jest fałszywa. Na dowód pokazywali swoje "wyliczenia", on tylko nam z załamanymi rękami powtarzał te naukowe dowodzenie, gdzie ktoś "obalał" teorie... też na bazie kilku strzępów informacji...

  • wiatrowa-info napisał(a) komentarz datowany na 2014/12/08 09:07:43:

    SHARK - tak, te 160 zł to jeden z kosztów i na tym polega manipulacja Ziobry, bo on wykorzystał ten kawałek kosztów by wyszedł mu wyższy procent zmian dla końcowego odbiorcy. Napisał "prąd zdrożeje o 70%" licząc, że każdy zrozumie tak, że o tyle podwyższy mu się jego osobisty rachunek! Na tym polega manipulacja, by ze strzępka prawdy, zrobić wrażenie na co innego.

  • Gość napisał(a) z *.cdma.centertel.pl komentarz datowany na 2014/12/08 13:52:14:

    Nie wierze żadnej ze stron...za jakiś czas zobaczymy kto manipulował ;)

  • wiatrowa-info napisał(a) komentarz datowany na 2014/12/08 19:34:40:

    WUJOKRZYCH - opłaty za prąd wzrosną o 600%? Aha, dobra, z takim komentarzam nie polemizuję, nawet nie wiem jak go ugryź :D

Dodaj komentarz

Kalendarz

Październik 2018

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny

Opcje Bloxa